Monday, December 7, 2009

Bloggers terlampau...

Posted by hisham at 6:19 PM


Aku tujukan entri ini untuk semua blogger dan untuk diri aku disini. Aku bukan cuba untuk menuding jari pada sesiapa..sekadar cuba ingin menyungkil sedikit realiti atau kebenaran. Tercetusnya idea ni bila aku berYM dgn Cik Seroja jingga iaitu salah seorang blogger wanita yg dihormati kawan mahupun lawan yang terkenal dgn entri yg panas2 tu..hehe..tq Cik Seroja jingga.

Untuk ape korang buat blog. Untuk suka suka? Untuk share info..takpe tak perlu cakap.aku faham. Pokoknye semua sebab adalah sama..sharing information..lepas geram..yang pasti blogging adalah platform untuk kita tambah kenalan, bertukar-tukar fikiran,maklumat dan ada juga yang hendak mencari jodoh, seperti yang kita sedia maklum ialah blogger Kawie, Ahfatt dan Boneka dan x lupe juge kpd blogger Cik Mint.

Tetapi didalam keghairahan kita berbloging aku terperasan ade sikap sesetengah blogger yang bagi aku sangat tidak menyenangkan. Okehlah..aku pun tak pandai berbahasa bunga2 ni, lets straigh to the point...

Sejauh mane kamu mengikut tren “i follow u,u follow me” follower widget aku pun aku letak bawah sekali...sape nk follow tq sesangat, itu adalah kredit bagi aku, tapi kalo x follow pun xper..aku x kisah...cuma kalo org follow ataupun aku follow senang sikit keje aku, kalo aku nk tukar layout aku leh import link blog kwn2 yang aku follow tu..ini bukan follow me tau..tu jenama bedak. Aku tak rasa ini sesuatu yang bagus.maksud aku kalo bloger to memang dah bagus dan entrinye semua bagus2..tak perlu istilah i folow u, u follow me ni sume. Dengan otometiknye memang ade orang yang nak follow dia. Betul tak?

Aku pernah menegur tiga org blogger iaitu, Cik miera, Cik farae dan Mr Joegrimjoe..sbb asik aku je p blog dorang komen tapi dorang xde pn dtg komen kt blog aku...dan dorang ckp aku x ikhlas dan x jujur..ini bkn pasal keikhlasan ataupun kejujuran, tapi hormat menghormati antara satu sama lain.,bak kata perpatah melayu.." org berbudi kita berbahasa org memberi kita merasa "...

Tetapi, selepas tu cik miera dan cik farae selalu terjah blog aku dan menjadi akrab dgn aku, selalu gak aku berYM dgn Cik Miera ni.tapi Cik Farae aku xde YM die...hehe, Mr. Joe plak ade gak terjah, tp dua kali je..tapi aku selalu p blog die bg komen dan aku x buang pn link die kt blog aku..adakah aku x jujur??..dan byk lagi link2 blog yg aku komen tp dorang xde pun dtg terjah aku balik..sorang dua org adela..itupun jarang2 dan lagi blog2 yg aku selalu terjah tu pun xde link aku, aku x kisahpun n x dengki pun..kalo aku mrh dh lame aku buang link dorang kat blog aku tu, adakah aku x jujur atau x ikhlas???

Bercakap soal cemburu.ni yang best sangat ni..patut ke kita cemburu pada blogger yang lelaki ramai folower pmpuan..dan pmpuan yang ramai follower lelaki?? atau cemburu pada blogger yang trafic komennye sampai 60 and above (tak termaksuk komen dari diri sendiri)..mungkin ramai yang cemburu tapi tak mau mengaku kan.maafkan aku..aku cuba cungkil rahsia disini.

Memang lah kadang2 aku sendiri ketandusan idea, nak update ape dan ade juga rakan2 blogger yang lain copy, paste dan edit balik dari email ataupun Mr.Google or Ms Yahoo. Bila dorang dapat, dorang post dalm entry dorang, bukan ape..maybe dorang saja nak kongsi idea and info. Jadi kesimpulannya, kalo ye pun si pembaca dah tau yang bende tu copy paste atau pernah terbaca kt mane2 sekali pun, tak yah lah nak tinggal kan komen “oh aku dah baca ni..dulu aku pernah baca kat bla bla bla”...

kalau kamu lah si blogger itu, jika kamu dapt komen mcm ni,,ape kamu rasa ?. Si pengomen harap diam2 sudah lah..tak perlu jatuh kan airmuka si penulis..ye mungkin kamu tidak sedar ini berlaku..kadang2 aku pun ade jugak terbaca bende2 recycle ni..tapi disebabkan aku ada rasa hormat dengan si penulis..aku diam kan saja dan aku akan mengomen seolah-olah aku tak tahu menahu langsung dan adelah lebih baik diam dari komen mcm tu.

Lagi satu yang aku perasan sangat..tak perlulah kita nak mendabik dada kat sini..nak pilih bulu..awek cun je aku nak folo..atau balak yang selalu dtang kat blog aku je aku nak komen..jadilah jujur sejujurnye..tak yah lah nak memilih bulu ataupun tak perlu memilih kasih dlm memberi komentar dlm blog yg diterjah.

Dan tak yahlah nak cemburu bagai. Kalo kita ni bagus..peramah..tak sombong..dapat lah bnyak kawan..jadilah blogger yang humble ataupun merendah diri. Sape2 yg ade memberi komen diblog aku..dgn pantas aku linkkan balik blog org tu dan aku terjah blog die balik sbg tanda hormat dan trm ksh...insya Allah..


Aku hanya tempelan je disini, bukan cuba nak kata diri aku bagus..aku pun tak bagus kadang2 entry merapu..memang susah nak puaskan hati sume orang..aku sekadar memberi pendapat sahaja..terpulang.! tepuk dada tanya iman..tapi bagi kaum pompuan jgn tepuk kuat sgt nanti leperla plak..x caye tnye Cik Serojajingga kite..hehe..Akhir kalam, ampun n maaf bebyk kt name2 yg aku sebut diats..


Sila tiggalkan link(URL)blog anda di disqus comment agar senang saya atau kawan2 yang lain menjejaki anda..thankz 4 yr co-operation...tq...
 
blog comments powered by Disqus
 

UnrestMind...هشام Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez