Tuesday, November 17, 2009

Mahaguru vs Lelaki vs Wanita...

Posted by hisham at 8:18 PM
Seorang mahaguru tersohor mempunyai sekumpulan anak murid, dalam kumpulan tersebut muncul 2 murid yang sangat berwibawa yang amat di sayanginya, seorang wanita dan lelaki. Malangnya lelaki dan wanita ini saling bertelagah dan tidak sefahaman dan masing-masing mengatakan diri mereka lebih hebat di antara satu sama lain. Si wanita bertegas mengatakan dia lebih hebat dan kuat dari si lelaki manakala si lelaki juga tetap tidak berganjak dengan pendiriannya lelaki lebih kuat dari wanita.

Si mahaguru sedar, perbalahan sebegini tidak akan selesai sampai bila-bila dan cuba untuk menyelesaikan kekeruhan di antara 2 muridnya ini. Maka di panggil kedua-kedua muridnya bersemuka, dan di tanya secara dengan tegas kedua-duanya.

” Wahai anak muridku berdua, kenapa aku sering mendengar dan melihat kamu berdua bertengkar dan berbalahan di antara satu sama lain sedangkan kita mempunyai satu tujuan, apa yang menyebabkan kamu berdua berkelakuan sebegini?”

Lalu jawab si anak murid lelaki, “wahai guru, saya tidak tahan dengan keangkuhan dan kesombongan yang si dia ni tunjukkan seolah-olah dia dan wanita-wanita di dunia ini lebih kuat dari lelaki, saya sedar walaupun bilangan mereka lebih ramai dari lelaki namun hakikatnya lelaki lebih kuat dari wanita, sudah termaktub begitu sejak dari zaman berzaman”

Maka dengan pantas si anak murid wanita menjawab “wahai guru, tengoklah si dia ni masih mahu menegakkan benang yang basah mengatakan lelaki lebih kuat dari wanita, sedangkan sejak dari azali lagi wanita sememangnya kuat dari lelaki, hanya lelaki yang tidak mahu menerima hukum alam sebegitu”.

Barulah si mahaguru tahu punca sebenar perbalahan mereka, maslahah jantina mana yang sebenarnya kuat, sambil tersenyum di dalam hati si mahaguru berfikir kenapalah anak-anak muridnya yang paling pandai ini boleh berfikiran benda-benda macam ni. Lalu tanya beliau kepada si lelaki, “mengapa kamu katakan lelaki lebih kuat?”.

Si anak murid lelaki lalu menjawab dengan yakinnya “lelaki mempunyai kekuatan fizikal semula jadi, mampu mengangkat benda-benda berat, mampu memimpin bala tentera yang ramai dan boleh menghunus pedang pada bila-bila masa”.

“Betul kata kamu, namun lelaki juga memerlukan wanita di sisinya” jawab si mahaguru dengan ringkas. Dan bertanya pula kepada anak murid wanitanya, “..dan mengapa kamu mengatakan wanita sebenarnya lebih kuat dari lelaki?”.

lalu dengan penuh yakin si anak murid wanita menjawab “Wanita sebenarnya lebih kuat dari lelaki, satu malam semasa melalui depan rumah mahaguru saya ada mendengar mahaguru bercakap dengan seseorang, bahawa wanita lebih kuat dari lelaki sebab seorang wanita mampu membawa 2 buah gunung di dadanya kemana-mana sahaja sedangkan kekuatan yang ada pada lelaki hanya mampu membawa seekor burung dan dua biji bola kecil sahaja bersama-samanya. Bukankah itu bukti wanita lebih kuar dari lelaki?“

Si Mahaguru terus terdiam “Aiseh men, camner pulak budak ni boleh dengar aku wat joke ngan bini aku nih…..ni mesti kes lupa tutup tingkap nih…aduusss’….

Moral of the story…..jangan lupe tutup tingkap rumah anda dan jgn cakap nak best jer... he he he

35 comments on "Mahaguru vs Lelaki vs Wanita..."

Boneka tak sakit on November 17, 2009 at 8:53 PM said...

ala ku pernah dgr lawak nie! api lain siki ko jln cerita dia!

Hisham on November 17, 2009 at 8:55 PM said...

lawak tu mase aku dpt thn 1999 lg..aku amik kt email kut..tp mase tu aku guna hotmail..

nursarah87 on November 17, 2009 at 9:23 PM said...

eh, ko komen apa kat entry aku td?..aku terdelete la tak sengaja..

Hisham on November 17, 2009 at 9:26 PM said...

poyo tul u ni...uwek, xmo..nak majuk

nursarah87 on November 17, 2009 at 9:42 PM said...

huhu, aku cam tgh bengong dgn blog..haha.maafkan aku erk..huh..n..tq2..

nursarah87 on November 17, 2009 at 9:55 PM said...

bg ym ko kat chatbox aku

kawie2020 on November 17, 2009 at 10:03 PM said...

hahahahaha... tetapi brung lelaki lagi kuat la bro.. dia boleh tegang, membesar dan boleh mengecutkan dirinya... sedangkan gunung tu walaupun dua akan mengendur dan tak akan menegang2 lagi... hahahahaha...

nursarah87 on November 17, 2009 at 10:07 PM said...

lucah ah komen kawie...

Hisham on November 17, 2009 at 10:17 PM said...

nk watcmner..sejak azali lg die cmtu..maafkan la die..hahahahohohohoho

i'msosupernotcool on November 17, 2009 at 10:54 PM said...

haha.. dude..
i've heard dis b4..
end is de same but the story is a bit diff..
nice..

girlgurlz on November 17, 2009 at 11:32 PM said...

hii.abg..best jugak cte ni ek..mane dpt?

girlgurlz on November 17, 2009 at 11:34 PM said...

oooppp!!!!sori..lagi satu bile nk update unrestminf live concert..mane concert group deep purple...

{lumut} on November 18, 2009 at 12:22 AM said...

salam..
thanx tgo..
aku memang perasan..
dan aku tggu gak org suarakan..
ko je berani tampil...
jujur lah kau.tahniah.

=)..

kelemahan aku mmg byk.
saje aku tunjuk dekat semua.

Hisham on November 18, 2009 at 12:26 AM said...

its ok sis...saje je nk mngomel..sori k..no heart feeling k..tq

Hisham on November 18, 2009 at 1:13 AM said...

cik lumut oooii..dlm mane2 permilihan ..mane ade permilihan scara terbuka,sbbnyer nk mnjamin ketelusan..yg u dpt teguran kate u mgkin tipu tu..tu adelah pandangan yg dangkal..dan u spatutnye yg cerdik lg bijaksana.watper p dengar..its all about hearsay..

u as a human being i know u cant escape from mistake,.but..consistency is paramout to satify others..

mier@merr on November 18, 2009 at 1:17 AM said...

wahaha....kawie lushahhhh....

penah baca gk pasal ni b4 dis..hehe :)

Hisham on November 18, 2009 at 1:53 AM said...

ape ni woi..dh ade 3 org pnah bace en3 ni...en3 ni aku amik dlm hotmail thn 1999..aku publish blik..kalo dh becepn diam2 dh la..jgn dok bising kt sni..hampeh!!!!

mier@merr on November 18, 2009 at 2:15 AM said...

haha...lex r bro...kecah la lu...
ok je klu da bc pn....awatnye..aku sllu je letak bhan dr emel kt entri..


yg latest entri aku pn dr emel gk...hehe



aku da penah baca entri ko ni!!!!!!!!!!!!!!!

haha...sja wat bsg...

lariiiiiiiiiiiiii!!!!

Fatt Chin Choy on November 18, 2009 at 2:20 AM said...

hahaha
salah ajaran tu

wakakaka

anonymous on November 18, 2009 at 2:31 AM said...

ala suma pun da penah baca ni...syam x best yeay yeay yeay...hahahaha...wa bikin panas kat lu lak syam...ko marah x?ko marah ek?x takut...booooooo~~~~~
xmo diam....lalala~da penah baca yeay~wawawawa.....

Hisham on November 18, 2009 at 2:39 AM said...

lg sornag hampeh tahap gaban..hahahha...

Razman on November 18, 2009 at 4:14 AM said...

perempuan jugak kuat kerana ditikam berkali kali xmati..haha

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ on November 18, 2009 at 7:58 AM said...

balik kang nak kena tutup tingkap la sebelum bergayut kat tepon

hehheheh

NURUL on November 18, 2009 at 8:37 AM said...
This comment has been removed by the author.
chik star on November 18, 2009 at 8:49 AM said...

haha
:P

Redbloodsnow on November 18, 2009 at 11:15 AM said...

wakakaka..kantoiii. no wonder lah murid wanti tuh beriya² jek kata wanita lbh kuat dr lelaki. kan dh kene btg idong mahaguru tuh...hahah

nice story sham :)

green on November 18, 2009 at 12:18 PM said...

aish....

aloy_paradoks on November 18, 2009 at 12:46 PM said...

orr.. bermoral sungguh..

funKafuLo on November 18, 2009 at 8:32 PM said...

hehehe..
lwak2..

HonEyBuNNy on November 18, 2009 at 11:47 PM said...

ish2......nak ketawa ja la..ahhahha

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ on November 19, 2009 at 7:51 AM said...

n3 dalam blog yanie tu
yanie ambik dialog dier dari drama blogger boy
hehehe

ayat2 tu bukan yanie yg hasilkan....kekeke

cik EPAL on November 19, 2009 at 7:52 PM said...

kalau tingkap je tutup..pintu tak tutup ke?? hehehe :)

mamamin on November 19, 2009 at 8:10 PM said...

adeh syam..

leklok nak komen, sekali terbaca komen si kawie, terencat idea aku..hehehe

sungguh keji si kawie.. kekekeke

naz ilyn on November 19, 2009 at 10:44 PM said...

salam... sila-silalah tutup tingkap nnti kena skodeng lak... lain kali cakap malam bisik-bisik.

seroja jingga on November 20, 2009 at 11:18 AM said...

hey bro
just drop by to say hello.
been ur silent reader quite sometime.
decided to approach u today..

enjoy watching u with all ur real comment.
keep it up.

jingga

Post a Comment

Thankz for visiting my blog,you are welcome to comment and change of view but its proper to comment related to the posted..may god bless you otherwise may got belasah you..."sy akn jwb komen yg berbentuk soalan shj"...tq

 

UnrestMind...هشام Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez