Sunday, November 8, 2009

Kenapa Org Melayu Mkn Dgn Tangan...

Posted by hisham at 12:49 AM
Orang Melayu makan biasanya menggunakan tangan kanan. Apakah rasionalnya dan kenapa orang Melayu makan dengan tangan ? Soalan ini dijawab dengan mudah di akhir abad ke 19 oleh seorang kerabat diraja Kedah yang menetap di Selangor bernama Tengku Kudin. Perkara ini diceritakan oleh seorang isteri pegawai tinggi British yang berkhidmat di Selangor pada masa itu.

Pada suatu hari Tengku Kudin telah dijemput oleh British Resident
menghadiri satu jamuan makan malam di rumah resident tersebut. Ketika
semua tetamu jemputan telah bersedia untuk menghadapi hidangan,
Tengku Kudin tiba-tiba bangun menuju ke arah paip air dan
membasuh tangannya. Tanpa menghiraukan orang lain semuanya menggunakan sudu dan garfu, beliau dengan selamba menyuap makanan ke mulutnya dengan tangannya... ......... !

Telatah Tengku Kudin ini diperhatikan oleh seorang wanita Inggeris yang
kebetulan duduk di sisinya. Merasa tertarik dengan perlakuan Tengku Kudin
itu wanita tersebut lantas bertanya: "Kenapa anda makan dengan tangan ?
Bukankah menggunakan sudu dan garfu itu lebih bersih dan lebih sopan ?"
Dengan selamba Tengku Kudin menjawab lantang dan dapat didengari oleh
orang lain. Katanya:..
"Saya makan dengan menggunakan tangan saya sekurang-kurangnya ada tiga sebab"

Pertama: Saya tau tangan saya lebih bersih dari sudu dan garfu sebab
saya sendiri yang membasuhnya - bukan orang lain. Sudu dan garfu itu
dibasuh oleh orang lain yang belum tentu cukup bersih.

Kedua: Saya yakin tangan saya lebih bersih kerana tangan saya, hanya saya
seorang saja yang menggunakannya - tidak pernah dipinjam oleh orang
lain sedangkan sudu dan garfu itu ramai yang pernah menggunakannya

Ketiga: Saya percaya tangan saya lebih bersih kerana ia tidak pernah
jatuh dalam longkang.... ......... !!

Jawapan Tengkun Kudin ini menjadikan semua orang yang mendengarnya
terlopong. Kalau sebelum itu ada antara mereka yang tersenyum sinis
melihat Tengku Kudin menyuap makanannya dengan tangan tapi selepas itu
masing-masing mengangguk mungkin kerana memikirkan ada logiknya jawapan tersebut....


Moralnya: Kita jangan lekas menghina atau memandang jijik perlakuan
orang lain yang berlainan dengan budaya kita. Masing-masing ada
rasionalnya kenapa mereka berbuat begitu,dan lg mkn mggunakan tangan adelah sunnah nabi saw..

23 comments on "Kenapa Org Melayu Mkn Dgn Tangan..."

imHepPie on November 8, 2009 at 1:21 AM said...

seb bek mmg suka mkn ngan tgn ahaha

meo188 on November 8, 2009 at 1:25 AM said...

mkn dgn tgn bru puas... hehehehehehe :)

kawie2020 on November 8, 2009 at 2:11 AM said...

aku pon suka makan ngan tangan aku.. lebih aroma dan berkhasiat.. sehingga menjilat jari..hahahaha..

girlgurlz on November 8, 2009 at 2:50 AM said...

bro..sya mkn megi pun gune tangan..tp logik la alasan tue..

girlgurlz on November 8, 2009 at 2:51 AM said...

bro nak tanye..knape kt blog lg satu x bley nk komen???

Fatt Chin Choy on November 8, 2009 at 3:13 AM said...

aku lg suka makan dengan tangan ni
sampai ler sekarang

Solehah on November 8, 2009 at 8:32 AM said...

ni cerita betul ka?ataupun rekaan nak menenrangkan sebab kenapa makan guna tangan?

nursarah87 on November 8, 2009 at 11:17 AM said...

sy makan ngan tangan...yg berkuah makan ngan sudu..

Hisham on November 8, 2009 at 1:00 PM said...

kpd kgkawan yg menangis diats tq byk2 coz sudi mngomen..sori bkn x sudi nk jwb komen..tp dh biase x jwb...thankz uolls..

si sengal mungkin on November 8, 2009 at 1:45 PM said...

new blog ;)

Hisham on November 8, 2009 at 1:56 PM said...

azza,uwek!! private kn blog...sharing is caring maaa...

Super HaNa on November 8, 2009 at 2:14 PM said...

mkn dgn tgn le baru kita leh tau keperibadian org tu cane

ceaa..tetiba jekkk

Razman on November 8, 2009 at 2:40 PM said...

aku guna tangan utk pegang sudu...kre gne tgn gak x?

Razman on November 8, 2009 at 2:51 PM said...

bro...xphm..06 gaj tu pe?

Hisham on November 8, 2009 at 3:15 PM said...

razman..aku cm ko gak laju sgt mnaip...hehe..aku ckp..06 gak ke..fhm x..

kawie2020 on November 8, 2009 at 5:03 PM said...

bro..naper blog gitar tuu lambat post n3.. tak best arrr!!!!

Hisham on November 8, 2009 at 5:18 PM said...

ek..eleh..lu mne minat rock..lu kn mnt dangdut..

Hisham on November 8, 2009 at 5:24 PM said...

ggurl--sy mmg off kn komen dlm blog tue..sori ek..

Solehah--rekaan je...hehe...mkn gne tgn tu mulia...

HonEyBuNNy on November 8, 2009 at 10:26 PM said...

ya...mkn dgn tgn adalah sunnah nabi.....tu la alsan yg kukuh....

funKafuLo on November 8, 2009 at 11:04 PM said...

kepada semua blogger...
saya makn girlgurlz suap kan..
ok tak???

{lumut} on November 9, 2009 at 1:07 AM said...

ah razman tbe2 nak jd skema..lempang kang.haha...
alsan yg munasabah.hehe..

sile lah bro kalau nak join contest tuh.xdak hal..hehe

aloy_paradoks on November 9, 2009 at 1:34 AM said...

Wizurai Selangor..

Redbloodsnow on November 10, 2009 at 9:59 AM said...

sgt bernas jawapan tengku tuh. hamikkk ko sebijik omputih...ahahha :P

Post a Comment

Thankz for visiting my blog,you are welcome to comment and change of view but its proper to comment related to the posted..may god bless you otherwise may got belasah you..."sy akn jwb komen yg berbentuk soalan shj"...tq

 

UnrestMind...هشام Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez