Saturday, October 24, 2009

Kenangan lalu harus dilenyapkan....

Posted by hisham at 10:03 PM
Setiap invidu pasti tak akan terlepas dari kenangan lalunya. Masa lalu itu boleh merupakan kenangan yang indah mahupun yang pahit.Kenangan lalu akan selalu melekat di sanubari hati dan pikiran setiap insan.

Sebagian orang mengatakan bahwa masa lalu adalah masa lalu, biarkan saja ia berlalu. Namun tidak demikian jika masa lalu tersebut boleh mengubah arah masa depan menjadi lebih baik. Kenangan cinta masa lalu yang indah atau pun yang buruk boleh menjadi sumber inspirasi untuk menentukan masa depan bergantung bagaimana menyikapi masa lalu cinta tersebut. Yang paling baik adalah dengan bersikap positif(berprasangka baik) dari pada berfikir yang tidak rasional dan buruk terus menerus. Seseorang boleh saja terjebak dan larut dalam kenangan masa lalu, baik yang indah atau pun buruk, tapi dengan adanya masa lalu seseorang boleh juga bangkit dari keterpurukan.

Kenangan cinta yang pahit boleh membuat seseorang semakin kuat dan gigih untuk memperoleh cinta yang lebih baik dari sebelumnya karena dia sudah punya cukup bekal dan pengalaman cinta yang pernah ia dapat. Pengalaman cinta itu adalah guru terbaik dalam sepanjang sejarah kehidupan. Ada juga yang masih terlena dengan kenangan masa lalu cintanya dan tidak akan pernah ingin meninggalkannya, padahal tidak mungkin lagi akan terulang kembali pada masa berikutnya. Inilah yang dimaksud terjebak dalam dalam impian hampa yang tidak pernah tahu di mana penghujungnya. Akibatnya,menyusahkan diri untuk mendapatkan cinta baru yang jauh lebih baik untuk masa depannya. Sebagai contoh adalah sulit untuk menerima kehadiran orang baru di hatinya, disebabkan dia masih ingin bersama selalu orang yang dia pernah cintai, meskipun ornag yang dicintai telah meninggal atau menjadi milik orang lain.

Kesimpulannya, bahwa salah satu cara untuk memperoleh cinta yang baik adalah tidak terjebak dengan kenangan masa lalu yang menghambat dan mempersulit diri untuk mendapatkan cinta baru dan penuh harapan. **

15 comments on "Kenangan lalu harus dilenyapkan...."

Manusia on October 24, 2009 at 11:24 PM said...

kenangan takkan padam..itu pasti hihi

sharamli on October 25, 2009 at 1:04 AM said...

tapi cinta lalu sukar dilupakan..........

alkisah on October 25, 2009 at 2:18 AM said...

helo..cntik blog awk..crite ni awk copy ke @awk buat sendiri..

alkisah on October 25, 2009 at 2:22 AM said...

nak tnye..blh sy add awk kat YM sy x??

imHepPie on October 25, 2009 at 11:58 AM said...

jgn padam..kenangn kalo diigt balik kdg2 sgt bermakna..

aloy_paradoks on October 25, 2009 at 6:10 PM said...

lu kalau buat kenduri jangan diam diam... gua tumbuk nanti... bagitau gua..

gua mmg dah lama plan nak turun lepak Beruntung.. dengar lu ding dong,,, tapi sangat Bz skang dengan gua punya Nautika..

DaliaLiyana on October 25, 2009 at 8:32 PM said...

dalia setuju..kenangan lalu mst buang jauh2....
yg lalu jgn dikenang..chewaahhh.,...hehhee..

kawie2020 on October 26, 2009 at 12:17 AM said...

kenangan lalu mesti dibuang jauh2..jgn simpan dlm hati nminda...

kawie2020 on October 26, 2009 at 12:32 AM said...
This comment has been removed by the author.
kawie2020 on October 26, 2009 at 12:34 AM said...

bro..dalam api vs air... mana aci 5 api lawan 2 air... hahahahaha....

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ on October 26, 2009 at 8:04 AM said...

++ kenangan lalu mendewasakan kita utk masa akan datang....++

NURUL on October 26, 2009 at 3:44 PM said...

yeah...kenangan lalu harus dilupakan jika pahit bg kita. tetapi jika manis perlu di simpan untuk diingati.

Solehah on October 27, 2009 at 10:29 AM said...

kanangan pahit tu kdg2 sumber kekuatan..

pearl'E.J on October 27, 2009 at 3:59 PM said...

dalam maknanya ni bro... hehehe... :)

Fatt Chin Choy on October 31, 2009 at 12:25 AM said...

ambik je pengajarannya

Post a Comment

Thankz for visiting my blog,you are welcome to comment and change of view but its proper to comment related to the posted..may god bless you otherwise may got belasah you..."sy akn jwb komen yg berbentuk soalan shj"...tq

 

UnrestMind...هشام Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez